Wednesday, November 16, 2011

my childhood friend | Cerita Aku

tajuk in English sebab I can’t think of good title in Malay. kesiannya aku. kalau nak 'Melayu'kan juga tajuk tu, maka jadilah ia: Kawan masa kecil aku. aku rasa bunyi dia pelik that’s why aku guna English je. haha Open-mouthed smile

masa aku kecik, kanak-kanak, dan masih duduk rumah bawah, aku berjiran dengan sebuah keluarga. kalau tak silap masa tu semua anak dia lelaki. 2 orang dah besar, mengikut perkiraan aku sebagai kanak-kanak bawah 5 tahun.

salah seorang daripada mereka adalah seorang budak lelaki tua setahun daripada aku. nama dia Zaki. tarikh lahir dia dengan aku sama. aku tahu ni masa last birthday aku. *pathetic me. tapi dia setahun tercepat. kitorang rapat sangat. sebab rumah dekat.

nama bapak dia Pak Zain. aku suka dengan dia sebab dia ada bela some unggas. dan aku masa kecil memang suka binatang. dia ada bela burung, ayam, ayam belanda and some other animals. memang aku suka gila masuk tempat binatang-binatang tu. rasa macam pergi zoo! haha

aku dengan Zaki dah macam adik beradik masa kecik dulu. rapat sangat. dan keluarga Pak Zain tu dah macam keluarga kedua aku. haha sebenarnya ada lagi satu keluarga. tapi kakak aku yang rapat dengan anak dia. aku kecil sangat for them. haha Open-mouthed smile

kadang-kadang bila aku pergi sungai dengan abi, aku akan ajak dia. dan kalau dia yang pergi sungai pun, dia akan ajak aku. biasanya kalau pergi sungai kitorang akan bawa sauk untuk tangkap ikan. lepas tu letak dalam kolam kat rumah. haha best tengok ikan-ikan tu dalam kolam. aku rasa seronok sangat.

aku tak ingat pula kalau aku pernah gaduh dengan dia. kalau pernah pun aku tak rasa penting. sebab budak-budak kalau bergaduh pun mesti sekejap je. anggap je lah kehidupan aku masa kecil tak pernah sedih. haha

kisah hidup kami bersama sampai ke penghujung apabila aku terpaksa meninggalkan semua keseronokan. *sedihnya bunyi. tapi aku masih ingat lagi masa aku didokong, oleh siapa aku tak ingat, tengok ayam, burung dan semua tu lah. I was so adorable back then. Smile aku tahu cerita kali ni tak berapa nak cerita. tunggu lah next time. haha

No comments:

Post a Comment