Tuesday, April 10, 2012

Karma

kita selalu dengar perkataan karma. paling selalu, daripada mulut golongan hawa. dorang memang suka sangat dengan perkataan karma ni. dan biasanya dorang gunakan ni bila bergaduh juga dengan perempuan dan melibatkan lelaki. memang pelik orang wanita ni. hahaha

karma yang kita faham bermaksud setiap perbuatan kan dapat balasan. baik atau buruk, mesti ada balasan. kalau dalam Alchemy, nak buat sesuatu, mesti korbankan sesuatu. dalam physics, every action has an equal and opposite reaction.

bahkan dalam Islam sendiri ada benda ni. cuma tak ada nama. atau aku yang tak tahu namanya. “Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula.” (QS. Al-Zalzalah: 7 dan 8)

namun begitu, istilah ‘karma’ tu sendiri adalah istilah keagamaan. wujud dalam agama hindu dan budha. (Hinduism and Buddhism) the effects of a person's actions that determine their fate in this life and the next incarnation.

ada orang beranggapan penggunaan istilah adalah perkara yang biasa. jadi kalau anda juga adalah salah seorang daripada mereka, pastikan anda betul-betul yakin perkataan ‘karma’ yang anda gunakan semata-mata untuk melambangkan konsep what you give is what you get. sebab kalau tersilah sedikit, boleh murtad tanpa sedar.

lagi satu, jangan percaya pada konsep karma tu sendiri, instead, buat satu definisi baru dalam otak kita karma tu hanyalah istilah. sebab kalau percaya pada karma, bermakna kita juga percaya pada kelahiran semula.

Wallahua’lam

disebabkan ketiadaan hukum karma dalam agama aku, aku tak tahu sangat pasal benda ni.

satu contoh artikel yang baik Hukum Karma Dalam Islam

4 comments:

  1. setuju dengan pendapat hang :D

    ReplyDelete
  2. dalam agama aku pun takde karma. so taktau sangat.
    kalau kurma aku tau. *tetiba*

    google plus! plus! plus! dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurma? rindu kurma. dah lama tak makan kurma. *sebenarnya rindu makan kurma dikala berbuka puasa bersama keluarga haha

      Delete
  3. tiada istilah sebenar dalam islam. tapi dalam islam mengajar untuk berbuat baik lah selalu

    ReplyDelete