Wednesday, September 21, 2011

cikgu garang murid hormat, cikgu jahat siapa hormat…

pada suatu hari, masa aku tengah online Facebook aku ternampak satu post yang agak kurang menarik. bagi aku la. tak tahu la kalau korang rasa tu wajar kan. aku tak tahu apa punca budak tu update status macam tu, aku nak bersangka baik pun susah.

ni ha gambarnya:Untitled-1

sepatutnya dia sebagai pelajar kena la menghormati gurunya sendiri. kalau takde cikgu tu takde ilmu yang dia ada sekarang ni. tapi budak sekarang memang pandai. dia jawab “kalau cikgu tu takde, kau ingat takde cikgu lain boleh ajar ke?”. biasa la.

tapi memng benda ni satu isu yang susah nak ditangani. sebab, cikgu cakap murid tak hormat mereka, murid cakap cikgu tak reti hormat orang lain. “apa dia ingat dia cikgu dia hebat sangat?” sebagai pelajar, korang mesti pernah terfikir, terucap atau sekadar terdengar benda ni. jangan tipu la. normal tu. Smile with tongue out

sebagai manusia, kita sepatutnya mengamalkan “yang tua dihormati yang muda dikasihi”. bukan susah pun benda ni.

kalau korang nak benci cikgu sebab dia marah korang, trut me, cikgu tu ada hak untuk benci korang 100 kali ganda sebab:

1# dia yang ajar korang
2# kalau dia tak ajar korang macam hampehh
3# korang selalu kecewakan cikgu korang

kenapa aku cakap macam tu? sebab aku pernah kena sepak dengan seeorang cikgu(guru kelas) ni masa aku darjah 6. aku tak buat salah macam yang orang lain (tak buat kerja, bising, kurang hajar etc) aku cuma main gasing masa tusyen kampung je. tu pun salah ke? bagi aku masa tu memang tak salah. sobs sedih benar cerita Crying face

lama-lama aku sedar kenapa dia selamba je sepak aku time tu. sebab aku kecewakan dia. aku best student dia. she has a very high expectation on me. so tak pelik bila dia boleh marah macam tu sekali bila aku buat dia malu or apa-apa pun la.

memang salah aku, buat apa nak salahkan dia? manusia dewasa tak akan buat apa yang orang tak buat pada dia. so kalau cikgu korang kejam pada korang, tengok balik, muhasabah diri, mungkin korang ada buat something yang sangat salah.

kita semua manusia, perlukan masing-masing. jangan sebab ego kita dibenci orang lain. macam aku.

untuk semua cikgu yang pernah ajar aku, aku minta maaf kalau aku selalu tanya soalan yang bunyinya macam merendahkan korang. it just that, aku tak boleh tidur lena(seriously) sebelum aku dapat satu jawapan yang boleh memuaskan aku.

I LOVE YOU, TEACHERS

No comments:

Post a Comment