Friday, October 14, 2011

makna sebuah SMS

semua orang kenal apa tu SMS. apa tu SMS, macam mana nak guna SMS, apa kelebihan SMS, berapa harga satu SMS, kan? ok tipu, tak semua tahu.

Image Detail

SMS adalah singkatan kepada Short Message Service. ada juga istilah-istilah baru yang terhasil daripada teknologi SMS ni,

contohnya bermeset-mesetan: tak habis-habis dari pagi ke petang, petang ke malam, ke pagi lagi asyik balas SMS je kerjanya. selain tu, main mesej, yang ni hampir sama dengan yang pertama hanya saja perkataannya lain. ok, tak penting pun.

kadang-kadang kita dapat mesej yang direct, baca terus faham. tapi ada kalanya, kita akan dapat mesej yang mesejnya tersembunyi. mesej tersembunyi? apekah? contohnya, mesej yang panjang lebar dan terus diakhiri dengan perkataan: salam atau wassalam, atau good night, atau jangan balas, atau busy dan sebagainya. memang tak faham.

selain tu ada juga mesej satu perkataan atau dua la(atau tiga?) yang sangat pelik. contohnya perkataan tu: sorry atau kbai(yang tengah trend sekarang ni) atau salam atau macam-macam lagi la.

sebenarnya tak susah mana pun nak fahamkan. macam mana nak kesan orang di sana dalam masalah? senang je,

kita kena tahu pattern SMS dia. apa tu? cara dia beri salam, cara dia tulis mesej – kedudukan noktah dan koma, penggunaan perkataan(panjang atau ringkasan) penggunaan capitalization, penggunaan smiley, penggunaan tanda baca yang lain, cara dia tamatkan perbualan. kalau kita dah tahu pattern dia, tengok mesej je mesti kita faham.

biasa

A: Assalamualaikum, B, apa kabar? – tengok Assalamualaikum(panjang) dan B, dia guna huruf besar dan letak tanda soal.

B: wassalam.baik je.ada apa ni? – dia tak suka guna huruf besar dan tak suka guna “space” lepas tanda baca.

luar biasa A: Salam b apa kabar? – dia ada masalah sebab tak guna Assalamualaikum, B huruf kecil dan tak guna tanda baca yang betul.

nampak? si A tengah lonely lah tu, tak pun tengah sedih kena tinggal awek.

luar biasa B: wassalam. bek j – dia ni tengah malas nak taip mesej haha

tapi ni semua tak perlu tepat 100%, sebab adakalanya kita ni nakkan perubahan juga. kalau sama je tak best lah, kan? kalau kita dah kenal pattern mesej sesorang tu, automatik kita akan rasa bila dia dalam masalah atau kita dah buat salah.

haha, jangan lah percaya sangat. Open-mouthed smile

2 comments: