Wednesday, November 9, 2011

my 'w.o.r.d.s': 'Tuding JARI'

Bahana 'tuding jari'

Tuding jari kini umpama satu kebiasaan. Didada-dada akhbar, di kaca tv dan seangkatannya (tak nak ulas panjang). Tindakan yang ringkas. Tetapi membawa kesan negatif dalam perhubungan sekiranya tidak diselidiki. Dengan menuding jari (walaupun satu jari, tak perlu dua mahupun tiga, empat, lima dan enam) persengketaan akan wujud. Masa itu, mulalah putus cinta, putus tunang, putus leher, putus kepala dan sebagainya.

Lebih dasyat sekiranya habit me'nuding jari' ini bertukar kepada fitnah. Salah satu sifat mazmumah, bukan masmonah yang lebih teruk dari perbuatan membunuh. Yang mana, yang dituduh tidak bersalah dan terus menjadi satu keaiban dan keburukan buat yang tertuduh.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Tidak akan masuk syurga orang yang suka memfitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Jadi untuk mengurangkan habit me'nuding jari', perlulah kita bersangka baik. Lebih baik muhasabah diri terlebih dahulu kerana kita manusia biasa. Kadang-kadang kita tidak sedar (walaupun sebenarnya sedar atau separa sedar) yang salah itu datangnya dari diri sendiri. Pesanan bersama.

"Apabila satu jari kita tujukan, berpuluh-puluh jari akan datang kembali pada kita".

No comments:

Post a Comment